مزایای خلوت‌گزینی علمی

به طور کلی روان شناسان تنها بودن و دوری گزیدن از دیگران را تجویز نمی‌کنند. آنها این کار را از علایم افسردگی می‌دانند. اما اگر تنها شدن یک عمل اختیاری به منظور دستیابی به یک هدف باشد شاید مولفه‌های افسردگی را شامل نشود. مثل ورزشکاری که ساعت‌ها به تنهایی تمرین می‌کند یا موسیقیدانی که ساعت‌ها برای ساخت یک قطعه در تنهایی تمرکز می‌کند.

خلوت‌گزینی یک رویکرد کهن

از قدیم الایام در بسیاری مکاتب و مذاهب بحث خلوت‌گزینی، چله‌نشینی و تمرکز و مراقبه مطرح بوده و در این زمینه کتب و سخنان بسیاری پراکنده شده است. راهبان، مرتاضان، کشیشان و روحانیون با اهداف مذهبی و دانشمندان، هنرمندان و غیره با اهداف علمی و هنری در چنین زمینه‌هایی تجربه کسب کرده‌اند. به طور کلی مدتی دور بودن از فضای عادی زندگی می‌تواند کمک بزرگی به ارتقای افکار و بصیرت درونی هر فردی داشته باشد. امروزه مدیتیشن به عنوان یک روش عملی در کسب آرامش و تمرکز اثبات شده است و استفاده روزانه از آن توصیه می‌شود.

خلوت‌گزینی علمی

اما تفاوت زمانی آشکار می‌شود که هدف از خلوت گزینی را مشخص کنیم. قطعا برای یک دانشجو دست یافتن به نیروهای فراروانی و ارتباط با اجنه و شیاطین و امثال آن مطرح نیست. بلکه هدف از خلوت‌گزینی برای یک دانشجو، تکمیل مطالعات در یک زمینه خاص برای کسب نتایج علمی متقن و حرفه‌ای است. بدین شکل خلوت‌گزینی دانشگاهی می‌تواند رویکردی سالم و اجتماعی داشته باشد. امروزه برخی دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری اعتکاف علمی کرده‌اند که می‌تواند حرکتی ارزشمند در نوع خود باشد.

توصیه‌های مهم برای خلوت‌گزینی علمی

چنان که رویکرد دانشجویانه است، همواره تلاش داریم نکات کاربردی مهم را در هر مقاله مطرح کنیم. در اینجا توصیه‌های مهمی برای خلوت‌گزینی علمی در اختیار شما می‌گذاریم:

  • ابتدا دوره خلوت گزینی را مشخص کنید. اگر در دام «هر چقدر لازم باشد» بیفتید ممکن است نجات دادنتان سخت باشد!
  • فضایی دور از استرس و آرام را انتخاب کنید. موبایلتان را روی حالت هواپیما یا مزاحم نشوید بگذارید تا مزاحم نداشته باشید
  • برنامه مطالعاتی خود را دقیقا تدوین کنید. بهتر است بازه‌های مطالعاتی شما ۹۰ دقیقه تا ۱۲۰ دقیقه باشد و در بین بخش‌های مطالعاتی استراحت و رفع خستگی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه را حتما رعایت کنید
  • سحرخیز باشید و خواب را بگذارید برای شب
  • اگر دوستی دارید که عادات رفتاری مناسبی دارد می‌توانید این خلوت‌گزینی را دو یا چند نفره اجرا کنید. در انتخاب همراه دقت کنید زیرا اگر به مشکل بخورید به این راحتی نمی‌توانید از دستش خلاص شوید!
  • برای رفع خستگی فکری یک کتاب شعر یا رمان هم دم دست داشته باشید. توصیه می‌کنیم از تلویزیون یا اینترنت یا بازی‌های رایانه‌ای برای رفع خستگی استفاده نکنید. این موارد بیشتر ذهن شما را خسته می‌کنند.
  • برای وعده‌های خوردن و آشامیدن نیز زمان تعیین کنید. بدین شکل کارآیی بالاتری خواهید داشت.
  • صبح‌ها کمی نرمش و مدیتیشن و یک دوش صبحگاهی و استفاده از صبحانه مقوی شما را برای یک روز چالشی آماده می‌کند.

مقالات مرتبط با این نوشته:

تغذیه دانشجویی

تغذیه دانشجویی

تغذیه دانشجویی چیزی است که از نان شب واجب‌تر است!…